Kiedy warto się zgłosić do rehabilitanta widzenia?
Zaburzenia widzenia mogą być konsekwencją nieprawidłowego widzenia obuocznego, nieprawidłowej pracy mięśniowej oczu i mają wpływ na nieprawidłową akomodację (umiejętność przystosowania oka do patrzenia do dali i do bliży), konwergencję lub być skutkiem zeza ukrytego.
Co istotne- zaburzenia widzenia mogą powodować ogromne trudności szkolne, wpływać na koncentrację uwagi, prowadzić do optodysleksji, a nawet obniżać poczucie własnej wartości dziecka.
Jeśli u naszych najbliższych zaobserwujemy, lub zgłaszają nam kilkanaście spośród wymienionych zachowań, należy skontaktować się z okulistą/optometrystą i skorzystać z pomocy rehabilitanta wzroku:
W zakresie czytania i pisania:
- Wolne czytanie i słabe zrozumienie czytanego tekstu;
- Trudności z zapamiętywaniem tego, co zostało przed chwilą przeczytane;
- Przybliżanie się do książki/zeszytu żeby coś zapisać (na odległość 20-25 cm);
- Mrużenie, zamykanie, przesłanianie jednego oka podczas czytania lub pisania;
- Nienaturalne przechylanie głowy podczas czytania i pisania (ustawianie głowy);
- Gubienie się podczas czytania lub przepisywania (konieczność pomagania sobie palcem lub linijką);
- Pomijanie wyrazu podczas czytania lub przepisywania, popełnianie błędów;
- Zastąpienie wyrazu podczas czytania lub przepisywania;
- Ponowne czytanie lub przepisywanie tego samego wyrazu;
- Senność podczas czytania;
- Wrażenie, że drukowany tekst porusza się lub staje się nieostry podczas czytania;
- Wrażenie, że wyrazy wydają się skakać na stronie podczas czytania;
- Litery lub linijki zbiegają się podczas czytania;
- Odwracanie liter, cyfr lub wyrazów, mylenie liter i cyfr;
- Brzydkie pismo;
Świadczące o męczliwości oczu:
- Ból głowy po intensywnej pracy wzrokowej, m.in. czytanie, praca przy komputerze;
- Bolące, zmęczone oczy po pracy z bliska;
- Nienaturalnie duże zmęczenie po pracy wymagającej intensywnego patrzenia;
- Podwójne widzenie;
- Zamazane widzenie z daleka, gdy przenosimy wzrok od książki, komputera lub innej pracy z bliska;
- Nadmierne mruganie;
- Nadmierne pocieranie oczu;
- Suche oczy;
- Załzawione oczy;
- Zaczerwienione oczy;
- Wrażliwe na światło oczy;
- Wrażenie, że jedno oko się „włącza” i „wyłącza”;
Trudności w zakresie codziennego funkcjonowania:
- Słaba koordynacja ciała;
- Trudności w zabawach i sportach wymagających koordynacji oko – ręka, np. tenis, gra w dwa ognie;
- Trudności w śledzeniu wzrokiem poruszających się obiektów, np. piłki;
- Potykanie się, „szuranie” nogami;
- Jedno oko widzi lepiej niż drugie nawet w okularach;
- Brak świadomości otoczenia podczas intensywnej, skoncentrowanej pracy z bliska;
- Unikanie zadań wymagających koncentracji;
- Mylenie prawej i lewej strony;
- Potrzeba dotknięcia, poczucia przedmiotu, aby go “zobaczyć” – słaba wyobraźnia wzrokowa
- Choroba lokomocyjna;
Opracowała mgr Beata Matosiuk – pedagog specjalny, rehabilitant widzenia, na podstawie e-booka „Zaburzenia widzenia. 72 objawy u dorosłych i dzieci” autorstwa Barbary Pakuły,