Plan zajęć Przedszkole ul. Zwycięstwa 23
7:00 – 8:20
Schodzenie się dzieci, zabawy swobodne i kierowane, praca indywidualna z dzieckiem; zabawy ruchowe, muzyczno-ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne.
8:20 – 8:30
Czynności samoobsługowe, przygotowanie do śniadania
8:30 – 9:00
Śniadanie
9:00 – 9:10
Czynności higieniczne, mycie zębów
9:10 – 10:00
Zajęcia dydaktyczne wynikające z realizacji podstawy programowej /
Zajęcia i zabawy tematyczne, zajęcia profilaktyczne, grafomotoryczne, zabawy manipulacyjne, rozwijające mowę, ćwiczące koncentrację uwagi, rozwijające logiczne myślenie, kształtujące umiejetność współdziałania, rozwijające kompetencje komunikacyjne
10:00 – 10:30
Zabawy na świeżym powietrzu/ spacer
10:30 – 11:30
Zajęcia rozwijające kompetencje komunikacyjne, aktywność twórczą, zajęcia teatralne, sensomotoryczne, prowadzenie obserwacji przyrodniczych i doświadczeń, swobodna aktywność dzieci
11:30 – 11:40
Czynności samoobsługowe, przygotowanie do posiłku
11:40 – 12:10
Obiad – zupa + II danie
12:10 – 12:40
Zabawy wyciszające, relaksacyjne (grupy starsze)
12:10 – 14:00
Leżakowanie (grupy młodsze)
12:40 – 13:00
Zajęcia integracyjne, swobodna aktywność dzieci wg ich pomysłów i zainteresowań
13:00 – 13:30
Zajęcia dydaktyczne wynikające z realizacji podstawy programowej (dzieci starsze)
13:30 – 14:00
Zabawy na świeżym powietrzu/ spacer
14:00 – 14:10
Czynności higieniczne przed posiłkiem
14:10 – 14:30
Podwieczorek
14:30 – 16:30
Zabawy dydaktyczne, tematyczne, sprawnościowe; zajęcia indywidualne, zabawy swobodne i kierowane, zabawy na powietrzu, rozchodzenie sie dzieci do domów.
Zajęcia terapeutyczne
Muzykoterapia
O korzystnym wpływie muzykoterapii świadczą pełnione przez nią funkcje:
- usprawnia i kompensuje utraconą sprawność psychoruchową,
- uczy samoakceptacji, łagodzi lęk i niepokój, uczy rozwiązywania problemów,
- wspomaga indywidualny rozwój, budzi kreatywność,
- pobudza emocje, dostarczając pozytywnych przeżyć,
- ułatwia nawiązywanie kontaktów interpersonalnych,
- motywuje, rozwija zainteresowania.
Terapia pedagogiczna
Zajęcia polegają na usprawnianiu fizycznym i psychicznym poprzez zastosowanie różnych celowych i planowych zajęć typu manualnego, intelektualnego i rozrywkowego, mających na celu wszechstronny rozwój dziecka, rozwijających kompetencje komunikacyjne dziecka. W czasie zajęć wykorzystywane są następujące techniki terapeutyczne: zabawy manipulacyjne, tematyczne, relacyjne, konstrukcyjne, gry dydaktyczne, zabawy ruchowe z elementami rytmiki, naukę czynności życiowych, trening umiejętności społecznych.
Zajęcia indywidualne z dziećmi realizowane w ramach
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Są to intensywne działania mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny, społeczny i komunikację małego dziecka niepełnosprawnego, od chwili jej wykrycia do czasu podjęcia przez dziecko nauki w szkole. Zakres oddziaływań obejmuje także pomoc i wsparcie udzielane rodzinie w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem w zakresie określonym przez indywidualny program pracy z dzieckiem.
Zajęcia logopedyczne
Zajęcia Składają się na nie ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych warg i języka, mające na celu wypracowanie zręcznych i celowych ruchów języka, warg i podniebienia. Ćwiczenia oddechowe, które pogłębiają i wydłużają fazę wydechową, rozruszają przeponę, zapobiegają takim zjawiskom jak mówienie na wdechu, zapobiegają „kolizji” między rytmem oddychania, a strukturą wypowiedzi. Terapia logopedyczna obejmuje także ćwiczenia słuchu fonematycznego, ćwiczenia słuchowe, wspomaganie rozwoju mowy za pomocą rytmogestów, które uwydatniają rolę samogłosek, poprawiają ogólną wyrazistość mowy, jej płynność i melodię. Wprowadzane są także elementy komunikacji alternatywnej, które nie ograniczają się tylko do nauczenia dziecka znaczenia symboli zastępujących słowa, ale rozwijają potrzebę porozumiewania się, pomagają zrozumieć do czego służy komunikacja i kiedy warto ją wykorzystywać. Metody pracy logopedycznej są dostosowywane do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
Zajęcia dodatkowe
Poza zajęciami dydaktycznymi, wynikającymi z realizacji podstawy programowej oraz zajęciami terapeutycznymi, oferujemy również zajęcia dodatkowe:
- warsztaty dla rodziców: “Bo z rodziną mogę więcej”
- zajęcia metodą Weroniki Sherborne
- warsztaty kulinarne
- zajęcia muzyczno-taneczne,
- gimnastyka korekcyjna
- zajęcia plastyczne “Mali artyści”,
- zajęcia oparte na prowadzeniu doświadczeń: “Mały Odkrywca”,
- zajęcia według pedagogiki Marii Montessori,
- zabawy badawcze
- Trening Umiejętności Społecznych
Zajęcia integracji sensorycznej
Są to zajęcia, na których terapeuta inicjuje ukierunkowaną zabawę dzięki czemu dziecko ma przekonanie, że współtworzy razem z nim zajęcia. Cel zajęć sprowadza się do tego, by pomóc w prawidłowym rozwoju odbioru i analizy bodźców dostarczanych z otoczenia poprzez zmysły zewnętrzne (wzrok, słuch, dotyk, smak, węch) a także wewnętrzne, czyli te płynące z własnego ciała (zmysł równowagi i propriocepcji, czyli czucia głębokiego). Podczas zabawy dostarczane są te bodźce, których dziecko najbardziej potrzebuje. Atrakcyjność zajęć wzmacnia dodatkowo fakt, iż odbywają się one w specjalnie dostosowanej sali, w której występują takie sprzęty jak: huśtawki, platformy, hamak, deskorolki, trampoliny, tunele, piłki gimnastyczne, równoważnie, oraz materiały różnej faktury niezbędne do stymulacji dotykowej, materiały do stymulacji wzrokowej czy słuchowej. Atmosfera zajęć podczas terapii SI sprzyja rozwojowi wewnętrznej potrzeby zdobywania i poznawania środowiska, a dziecko czując, że odnosi sukcesy w coraz to nowych zadaniach podnosi swoją samoocenę.
Indywidualne zajęcia z psychologiem
Sesje z psychologiem dziecięcym najczęściej przybierają formę zabawy lub aktywności fizycznej, np.: rysowanie, śpiewanie, budowanie, odgrywanie ról, odwzorowywanie sytuacji problemowej poprzez figurki i zabawki. Niekiedy wykorzystuje się gry symulacyjne, wykonywanie prac plastycznych, terapię muzyką albo ćwiczenia pantomimiczne czy pracę z ciałem.
Podczas psychoterapii dzieci szczególnie ważna jest pomoc i współpraca ze strony rodziców. Psycholog dziecięcy informuje rodziców o zmianach, jakie przechodzi dziecko, edukuje, jak ze swoim dzieckiem postępować, jakie mogą być przyczyny trudności dziecka oraz jak ich zachowanie wpływa na emocje dziecka.
Trening umiejętności społecznych
Celem zajęć jest umożliwienie uczestnikom samopoznania, samoakceptacji, poznania i akceptacji innych, kształtowanie i doskonalenie relacji interpersonalnych oraz nabycie umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami w sytuacjach społecznych. W ramach treningu społecznego dzieci rozwijają samoświadomość i uczą się takich umiejętności jak: samokontrola, skuteczne słuchanie, skuteczna obserwacja, znajomość i rozumienie różnych emocji, zdolność do postrzegania spraw z punktu widzenia kogoś innego, tolerancja, zdolność stosowania odpowiednich strategii rozwiązywania problemów.
W czasie zajęć wykorzystywane są następujące metody i techniki pracy z grupą:
- praca w kręgu i rundki jako technika dzielenia się z innymi swoimi doświadczeniami.
- burza mózgów aktywizująca grupę i wyzwalająca potencjał twórczy,
- rysunki i prace plastyczne jako pomoc dzieciom mającymi problemy z werbalizacją,
- zabawa, która sprawia zadowolenie, radość i przyjemność,
- ćwiczenia w małych grupach i parach, które dają poczucie bezpieczeństwa dzieciom mającym trudności z wypowiadaniem się w większym gronie,
- pogadanka umożliwiająca wymianę wiedzy, poglądów, doświadczeń i przeżyć uczuć.