Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna dla Dzieci i Młodzieży ze Specjalnymi Potrzebami Rozwojowymi i Edukacyjnym rozpoczęła działalność z dniem 01.09.2017 r.
Organem prowadzącym poradnię jest Fundacja Polska Edukacja im. KEN. Organem sprawującym nadzór merytoryczny jest Podlaski Kurator Oświaty. Zakres terytorialny działania Poradni obejmuje Miasto Białystok. Poradnia udziela pomocy dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom z placówek (przedszkoli, szkół, i innych) mających swoją siedzibę w Białymstoku lub zamieszkałych na terenie Białegostoku.
Korzystanie z usług poradni jest bezpłatne.
Uprawnienia Poradni
• orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego
• orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży
• orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
• opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWRD)
• wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
• wcześniejszego przyjęcia do szkoły podstawowej;
• odroczenia obowiązku szkolnego;
• zwolnienia z nauki drugiego języka obcego;
• dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia;
• specyficznych trudności w uczeniu się;
• spełniania obowiązku o którym mowa w art. 14 ust. 3 Ustawy o systemie oświaty, poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym zorganizowanym w formie szkoły podstawowej lub inna formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą;
• objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;
• udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
• przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy;
• w sprawie przyjęcia do szkoły ponadgimnazjalnej ucznia z problemami zdrowotnymi ograniczającymi możliwość wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia;
• udzielenia zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu;
• w sprawie braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych;
15-349 Białystok
Na podstawie: rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2061).
Rodzic/opiekun prawny dostarcza do Poradni dokumentację uzasadniającą wniosek o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w tym:
- zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza specjalistę,
- opinie, wyniki obserwacji i badań specjalistycznych, dokumentację medyczną, poprzednio wydane opinie, jeżeli takie zostały wydane,
- informację z placówki dotyczącą funkcjonowania dziecka (jeśli uczęszcza do przedszkola/żłobka).
Jeśli zachodzi taka potrzeba w poradni publicznej prowadzone są diagnozy, obserwacje, których wyniki są dołączane do wniosku o wydanie opinii (psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna, fizjoterapeutyczna, inna w zależności od potrzeb).
Zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej na podstawie posiadanej dokumentacji dziecka oraz wyników przeprowadzonych badań jednoznacznie stwierdza, czy u dziecka wykryto niepełnosprawność. Ustawodawca nie określił listy chorób czy dysfunkcji kwalifikujących do wydania opinii. O potrzebie wydania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka decyduje, powołany przez dyrektora Poradni, Zespół orzekający (w składzie: przewodniczący zespołu, lekarz, psycholog, pedagog, inny specjalista w zależności od potrzeb).
Opinia jest wydawana na pisemny wniosek rodzica/opiekuna prawnego.