Diagnozy
W poradni „Błękitny Delfin” diagnostyka prowadzona jest przez terapeutów posiadających wymagane uprawnienia i specjalizujących się w danej problematyce.
Diagnozy i opnie przeprowadzane są według procedur opracowanych w naszej poradni z zastosowaniem profesjonalnych i wystandaryzowanych narzędzi.
Badania i omówienia odbywają się w dogodnych dla klientów godzinach.
Wykonujemy także badania przesiewowe w żłobkach i przedszkolach.
Diagnoza pedagogiczna
Pełna diagnoza pedagogiczna opiera się na:
- obserwacji zachowań dziecka w sytuacjach zadaniowych i społecznych
- rozmowach z dzieckiem ( w miarę możliwości)
- wywiadach z rodzicami ( wywiad powinien zawierać interesujące nas pytania dotyczące dziecka, jego „historii” i funkcjonowania w rodzinie)
- analizy wytworów dziecka
- badaniach diagnostycznych np. testach
- szczegółowej i wnikliwej analizie dokumentów dziecka
Diagnoza obrazuje tempo, rytm i dynamikę rozwoju dziecka.
Diagnoza pedagogiczna przeprowadzana jest przez wykwalifikowanego pedagoga. Czas trwania wynosi ok. 60 minut.
Diagnoza psychologiczna
Diagnoza psychologiczna dziecka stanowi próbę wyjaśnienia czynników i mechanizmów psychologicznych wpływających na powstawanie zgłaszanych problemów. Służy poznaniu dziecka, jego możliwości, rozwoju, zachowań, specyfiki trudności w funkcjonowaniu szkolnym, osobniczym, w relacjach rodzinnych, czy rówieśniczych.
Na diagnozę składają się :
- wywiad, rozmowa z rodzicami i z dzieckiem
- dokumentacja ( opinie nauczycieli, innych psychologów, wypisy ze szpitala, jeśli wcześniej dziecko było hospitalizowane, inne )
- bezpośrednia obserwacja dziecka w gabinecie psychologicznym
- wykonanie specjalistycznych testów psychologicznych
Wyniki testów stanowią istotny element w podejmowaniu określonej i najbardziej odpowiedniej strategii działania.
Badanie psychologiczne poziomu funkcjonowania intelektualnego dziecka
Głównym celem testu inteligencji jest pomiar zdolności intelektualnych. Dzięki określeniu poziomu inteligencji jesteśmy w stanie ocenić czy dziecko funkcjonuje w normie intelektualnej, czy może powyżej/poniżej normy.
Należy pamiętać, iż test bada również kompetencje emocjonalno-społeczne.
Test inteligencji jest obowiązkowo wykonywany w przypadku diagnozy psychologicznej, diagnozy psychologiczno-pedagogicznej i diagnozy gotowości szkolnej.
Głównym narzędziem służącym do mierzenia inteligencji w naszych placówkach jest Skala Inteligencji Stanford-Binet 5, posiadająca standaryzację i aktualną normalizację (dostosowanie do czasów aktualnych).
Diagnoza w kierunku specyficznych trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia
Zaburzenia dyslektyczne:
- dysortografia - trudności w nabywaniu umiejętności poprawnego pisania, może się ona objawiać ciągłym popełnianiem błędów ortograficznych, nawet przy znajomości poszczególnych zasad pisania
- dysgrafia - problemy z prawidłowym pisaniem, które mogą objawiać się niestarannym i nieczytelnym pismem, które jest trudne do odczytania nawet dla samego piszącego
- dysleksja - trudności w czytaniu ze zrozumieniem, technika czytania pozostaje na poziomie elementarnego czytania przy jednoczesnym braku zrozumienia treści.
Charakterystyczne dla dysleksji objawy można zauważyć w poszczególnych etapach rozwoju dziecka. Warto pamiętać o tym, że stwierdzenie jednego charakterystycznego symptomu nie świadczy jeszcze o tym, że dziecko posiada zaburzenia dyslektyczne.
Etapy postępowania diagnostycznego:
- zebranie informacji wstępnych i dokumentów
- przeprowadzenie wywiadu z rodzicami
- rozmowa z uczniem
- badanie psychologiczne
- badanie pedagogiczne
- badanie logopedyczne
- opiniowanie
W przypadku rozpoznania u dziecka dysleksji konieczne jest rozpoczęcie odpowiedniej terapii, która zazwyczaj jest oddziaływaniem długofalowym.
Diagnoza dysleksji przeprowadzana jest przez wykwalifikowanego psychologa, pedagoga i logopedę.
Diagnoza gotowości szkolnej
Diagnoza gotowości szkolnej ma na celu ustalenie tego, czy dziecko osiągnęło już taki poziom rozwoju, który pozwoli mu sprostać obowiązkom szkolnym.
Diagnoza Gotowości Szkolnej składa się z:
- oceny rozwoju poznawczego, czyli oceny takich funkcji jak: uwaga, pamięć, percepcja orientacja w schemacie ciała, myślenie,
- oceny rozwoju emocjonalno-społecznego czyli umiejętności nawiązywania kontaktu, kontroli emocji, adekwatnego reagowania, radzenia sobie z porażką, motywacji do podejmowania wysiłku intelektualnego.
Badanie Gotowości Szkolnej przeprowadzane jest przez wykwalifikowanego pedagoga lub psychologa w ciągu jednego lub dwóch spotkań.
Diagnoza w zakresie integracji sensorycznej (SI)
Diagnoza SI polega na kompleksowych badaniach dziecka wykonanych przez wykwalifikowanego terapeutę SI, którego obowiązuje zachowanie tajemnicy zawodowej. Proces diagnostyczny odbywa się na 3 (czasem 4) spotkaniach w zależności od współpracy z dzieckiem oraz poziomu jego koncentracji i samopoczucia. Czasem proces diagnostyczny prowadzony jest w czasie pierwszego miesiąca terapeutycznego.
Diagnoza procesów integracji sensorycznej składa się z kilku części:
- Wywiad z rodzicami – terapeuta SI zadaje pytania dotyczące przebiegu ciąży, porodu, rozwoju dziecka, przebytych chorób i innych problemów zdrowotnych. Warto aby rodzice przynieśli ze sobą książeczkę zdrowia dziecka i informacje od innych specjalistów zajmujących się dzieckiem np. neurologa, logopedy, psychologa itp.
- Kwestionariusze – rodzice zostają poproszeni o wypełnienie szczegółowych kwestionariuszy, które stanowią dopełnienie procesu diagnostycznego
- Próby kliniczne – dziecko, na prośbę terapeuty wykonuje kilka zadań, które mają na celu wykluczenie lub potwierdzenie występowania u dziecka przetrwałych odruchów, a także sprawdzenie jak wygląda jego napięcie mięśniowe, równowaga, koordynacja, a także praca oczu
- Testy – wykonuje się je u dziecka od 4 roku życia. Badają one jego koordynację i płynność ruchową ciała, planowanie motoryczne, czucie ciała ( umiejętność zlokalizowania bodźca dotykowego), równowagę oraz pracę rąk. Natomiast w przypadku dzieci poniżej 4 roku życia i tych, wobec których nie można zastosować testów np. z autyzmem lub nie współpracujących z innych powodów, przeprowadza się badanie przy pomocy prób z obserwacji klinicznej i obserwacji spontanicznej aktywności dziecka na sali terapeutycznej.
- Ostanie spotkanie to podsumowanie diagnozy – jest to rozmowa z rodzicami na temat wyników diagnozy i wniosków z nich płynących. Poszczególne wyniki są objaśniane i omawiane. Rodzice otrzymują pisemną diagnozę, która zawiera dane z wywiadu, dane z kwestionariuszy, wyniki prób klinicznych, wyniki testów oraz wnioski.Po podsumowaniu diagnozy, terapeuta SI przedstawia rodzicom opracowany, indywidualny program terapii dla ich dziecka.
Terapia SI powinna odbywać się min. raz w tygodniu dodatkowo terapeuta widząc potrzebę przygotowuje Domowy Program Stymulacji do pracy w domu. Działając zarówno terapeuta w gabinecie i rodzice w domu wówczas terapia szybciej przynosi pozytywne efekty.
Diagnoza Integracji Sensorycznej przeprowadzana jest przez specjalistę w tej dziedzinie i odbywa się na dwóch spotkaniach – łączny czas trwania diagnozy to 4-5h.
„Pakiet Malucha” – kompleksowa ocena rozwoju dziecka do 7 r. ż.
Kompleksowa ocena rozwoju dziecka obejmująca różne sfery jego funkcjonowania:
społeczno-emocjonalną, poznawczą, ruchową.
Diagnoza obejmuje konsultację:
- logopedyczną,
- psychologiczną,
- pedagogiczną
- fizjoterapeutyczną.
Czas realizacji pakietu obejmuje min. 4 spotkania (około 4 godz.).
Po zakończonej diagnozie zespół specjalistów opracowuje informację o wynikach wraz ze wskazaniem ewentualnych trudności czy nieprawidłowości w rozwoju dziecka oraz zalecaniami do dalszego postępowania. Na podstawie wyników diagnozy istnieje możliwość stwierdzenia czy dziecko kwalifikuje się do uzyskania bezpłatnego wsparcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Badanie Conners 3
Badanie Conners 3 to kwestionariusz służący uzyskaniu opisu samopoczucia
i zachowania dziecka/nastolatka, w celu diagnozy zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) i trudności, które często towarzyszą ADHD u dzieci i młodzieży w wieku od 6 do 18 lat m.in.
- nieuwaga,
- nadaktywność/impulsywność,
- problemy z nauką,
- nieposłuszeństwo/agresja.
Badanie pozwala wstępnie stwierdzić czy zachowania nastolatka mają cechy zaburzeń zachowania czy zaburzeń opozycyjno - buntowniczych.