Diagnozy
- Diagnoza w kierunku całościowych zaburzeń rozwojowych – autyzmu, zespołu Aspergera
- Diagnoza w kierunku zaburzeń hiperkinetycznych (ADHD)
- Diagnoza w kierunku mutyzmu wybiórczego
- Diagnoza gotowości szkolnej
- Diagnoza w kierunku specyficznych trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia,
dyskalkulia - Diagnoza w zakresie integracji sensorycznej (SI)
- Diagnoza trudności w jedzeniu
- „Pakiet Malucha” – kompleksowa ocena rozwoju dziecka do 7 r. ż.
- Badanie psychologiczne poziomu funkcjonowania intelektualnego dziecka
Informacje dotyczące czasu trwania poszczególnych diagnoz, szczegółowego składu zespołów diagnostycznych oraz kosztu usługi zawiera cennik KLKINIJ usług Poradni.
Diagnoza w kierunku całościowych zaburzeń rozwojowych – autyzmu, zespołu Aspergera
Diagnoza przeprowadzana jest w oparciu o standard MAA (Multi-Agency Assessment) przez wielospecjalistyczny zespół. Kierując się kryteriami diagnostycznymi zawartymi w ICD-10 zespół określa charakter zaburzeń ze spektrum autyzmu lub je wyklucza. W diagnozie stosujemy m. in. Protokół obserwacji do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu ADOS-2 oraz Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Spektrum Autyzmu ASRS (wersja dla
rodzica i nauczyciela/opiekuna). W skład zespołu diagnostycznego wchodzi lekarz psychiatra, psycholog i pedagog specjalny oraz, w zależności od potrzeb, inny specjalista z doświadczeniem w pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Procedura diagnostyczna jest wieloetapowa i obejmuje:
1. Wywiad z rodzicami (ok. 2-2,5 godz.)
Wywiad kliniczny ma na celu ustalenie jak do tej pory przebiegał rozwój dziecka i odbywa się za pomocą specjalnie skonstruowanego kwestionariusza. Zakres pytań jest dość szeroki, obejmuje wszystkie sfery funkcjonowania dziecka (m.in.: rozwój fizyczny, rozwój komunikacji, relacji społecznych, zabawy). Na spotkanie należy dostarczyć możliwie najobszerniejszą dokumentację dotyczącą dziecka (medyczną, pedagogiczną – jeśli dziecko uczęszcza do żłobka lub przedszkola lub inną) oraz materiały video zawierające nagrania niepokojących zachowań dziecka. W oparciu o nie zespół diagnostyczny dokonuje analizy niezbędnej na dalszym etapie badania dziecka. Dokumenty dziecka i nagrania stanowią dla diagnostów uzupełnienie wiedzy.
2. Analiza dokumentacji dziecka
Odbywa się po zakończeniu wywiadu bez udziału opiekuna dziecka. Celem analizy dokumentacji prowadzonej przez zespół diagnostyczny jest uzupełnienie informacji uzyskanych podczas wywiadu.
3. Obserwacja dziecka (ok. 2 godz.)
Obserwowana jest spontaniczna aktywność dziecka oraz zabawa rodziców z dzieckiem. Pedagog specjalny i psycholog przeprowadzają próby pod kątem kryteriów diagnostycznych.
4. Badanie psychiatryczne (ok. 1 godz.)
Spotkanie dziecka z lekarzem psychiatrą doświadczonym w pracy z osobami z zaburzeniami rozwoju ze spektrum autyzmu. Lekarz może zasugerować potrzebę uzupełnienia badań oraz dodatkowych konsultacji.
5. Opracowanie informacji o wynikach diagnozy
W oparciu o uzyskane w trakcie diagnozy informacje zespół opracowuje informację o wynikach diagnozy zawierającą rozpoznanie z uzasadnieniem i odniesieniem do poszczególnych kryteriów diagnostycznych.
6. Przekazanie rozpoznania (ok. 1 godz.)
Podczas spotkania z rodzicami pedagog lub psycholog omawia wyniki poczynionych obserwacji, informuje o możliwościach dalszego postępowania terapeutycznego, a także wyjaśnia wszelkie wątpliwości. Czas trwania poszczególnych etapów diagnozy podawany jest orientacyjnie i jest związany z indywidualną sytuacją każdego dziecka.
Szczegółowe informacje nt. zapisów, terminów oraz kosztów diagnozy można uzyskać w sekretariacie Poradni oraz pod nr tel. 607-503-423.
Diagnoza w kierunku zaburzeń hiperkinetycznych (ADHD)
Procedura diagnozy ADHD w Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej ALLEGRO w Białymstoku.
Diagnoza przeprowadzana jest w oparciu o wystandaryzowane narzędzie CONNERS 3 przez wielospecjalistyczny zespół. Kierując się kryteriami diagnostycznymi zawartymi w DSM-5 zespół określa charakter, nasilenie lub brak zaburzeń. W skład zespołu diagnostycznego wchodzi lekarz psychiatra, psycholog oraz, w zależności od potrzeb, inny specjalista z doświadczeniem w pracy z osobami z ADHD.
Procedura diagnostyczna jest wieloetapowa i obejmuje:
1. Wywiad z rodzicami (ok. 1-2 godz.)
Wywiad kliniczny ma na celu ustalenie jak do tej pory przebiegał rozwój dziecka i odbywa się za pomocą specjalnie skonstruowanego kwestionariusza. Zakres pytań jest dość szeroki, obejmuje wszystkie sfery funkcjonowania dziecka (m.in.: rozwój fizyczny, rozwój
komunikacji, relacji społecznych, zabawy).
Na spotkanie należy dostarczyć możliwie najobszerniejszą dokumentację dotyczącą dziecka (medyczną, pedagogiczną, opinię ze szkoły) dziecka.
W oparciu o nie zespół diagnostyczny dokonuje analizy niezbędnej na dalszym etapie badania dziecka.
2. Wywiad z nauczycielem/nauczycielami (ok. 0,5-1 godz.)Wywiad kliniczny ma na celu ustalenie występowania objawów charakterystycznych dla ADHD w innym środowisku niż dom i odbywa się za pomocą wystandaryzowanego kwestionariusza. Możliwa jest sytuacja wypełnienia kwestionariusza na terenie szkoły i dostarczenie go przez rodzica w okresie nie dłuższym niż 1 miesiąc czasu od badania dziecka.
3. Analiza dokumentacji dziecka
Odbywa się po zakończeniu wywiadu bez udziału opiekuna dziecka. Celem analizy dokumentacji prowadzonej przez zespół diagnostyczny jest uzupełnienie informacji uzyskanych podczas wywiadu.
4. Obserwacja dziecka (ok. 2-3 godz.)
Obserwowana jest spontaniczna aktywność dziecka oraz wywiad z dzieckiem za pomocą wystandaryzowanych arkuszy oraz diagnoza funkcji poznawczych tj. uwaga selektywna, funkcje wykonawcze czy pamięć.
5. Badanie psychiatryczne
Spotkanie dziecka z lekarzem psychiatrą doświadczonym w pracy z osobami z ADHD. Lekarz może zasugerować potrzebę uzupełnienia badań oraz dodatkowych konsultacji.
6. Opracowanie informacji o wynikach diagnozy
W oparciu o uzyskane w trakcie diagnozy informacje zespół opracowuje informację o wynikach diagnozy zawierającą rozpoznanie z uzasadnieniem i odniesieniem do poszczególnych kryteriów diagnostycznych.
7. Przekazanie rozpoznania (ok. 1 godz.)
Podczas spotkania z rodzicami psycholog omawia wyniki poczynionych obserwacji, informuje o możliwościach dalszego postępowania terapeutycznego, a także wyjaśnia wszelkie wątpliwości. Czas trwania poszczególnych etapów diagnozy podawany jest orientacyjnie i jest związany z indywidualnym funkcjonowaniem psychofizycznym każdego dziecka. Diagnoza w kierunku mutyzmu wybiórczego W skład zespołu diagnostycznego wchodzi lekarz psychiatra, psycholog i pedagog specjalny oraz, w zależności od potrzeb, inny specjalista.
Diagnoza w kierunku mutyzmu wybiórczego
W skład zespołu diagnostycznego wchodzi lekarz psychiatra, psycholog i pedagog specjalny oraz, w zależności od potrzeb, inny specjalista.
Procedura diagnostyczna jest wieloetapowa i obejmuje:
1. Wywiad z rodzicami
Wywiad kliniczny ma na celu ustalenie jak do tej pory przebiegał rozwój dziecka i odbywa się za pomocą specjalnie skonstruowanego kwestionariusza. Zakres pytań jest dość szeroki, obejmuje wszystkie sfery funkcjonowania dziecka (m.in.: rozwój fizyczny, rozwój komunikacji, relacji społecznych, zabawy). Na spotkanie należy dostarczyć możliwie najobszerniejszą dokumentację dotyczącą dziecka
(medyczną, pedagogiczną – jeśli dziecko uczęszcza do żłobka lub przedszkola lub inną).
Diagnozę znacznie ułatwią:
- opinia ze szkoły/ przedszkola/ zajęć dodatkowych (jeśli dziecko na takie uczęszcza)
- opinie psychologa, logopedy, pedagoga (oczywiście jeśli są dostępne) nagrania luźnej zabawy (aby pokazać sytuację w której dziecko mówi swobodnie)
2. Analiza dokumentacji dziecka
Odbywa się po zakończeniu wywiadu bez udziału opiekuna dziecka. Celem analizy dokumentacji prowadzonej przez zespół diagnostyczny jest uzupełnienie informacji uzyskanych podczas wywiadu.
3. Obserwacja dziecka (ok. 1-2 godz.)
Obserwowana jest spontaniczna aktywność dziecka oraz zabawa rodziców z dzieckiem. Pedagog specjalny i psycholog przeprowadzają próby pod kątem kryteriów diagnostycznych.
4. Badanie psychiatryczne (ok. 1 godz.)
Spotkanie dziecka z lekarzem psychiatrą dziecięcym. Lekarz może zasugerować potrzebę uzupełnienia badań oraz dodatkowych konsultacji.
5. Opracowanie informacji o wynikach diagnozy
W oparciu o uzyskane w trakcie diagnozy informacje zespół opracowuje informację o wynikach diagnozy zawierającą rozpoznanie z uzasadnieniem i odniesieniem do poszczególnych kryteriów diagnostycznych.
6. Przekazanie rozpoznania (ok. 1 godz.)
Podczas spotkania z rodzicami pedagog lub psycholog omawia wyniki poczynionych obserwacji, informuje o możliwościach dalszego postępowania terapeutycznego, a także wyjaśnia wszelkie wątpliwości. Czas trwania poszczególnych etapów diagnozy podawany jest orientacyjnie i jest związany
z indywidualną sytuacją każdego dziecka.
Diagnoza gotowości szkolnej
Diagnoza gotowości szkolnej ma na celu ustalenie tego, czy dziecko osiągnęło już taki poziom rozwoju, który pozwoli mu sprostać obowiązkom szkolnym. Obejmuje badanie psychologiczne i pedagogiczne.
Diagnoza gotowości szkolnej składa się z:
- oceny rozwoju poznawczego, czyli oceny takich funkcji jak: uwaga, pamięć, percepcja
orientacja w schemacie ciała, myślenie, - oceny rozwoju emocjonalno-społecznego czyli umiejętności nawiązywania kontaktu, kontroli emocji, adekwatnego reagowania, radzenia sobie z porażką, motywacji do podejmowania wysiłku intelektualnego.
Diagnoza w kierunku specyficznych trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia
Pierwsze badanie najlepiej wykonać w szkole podstawowej. W klasie I-III jest to badanie „ryzyka dysleksji”, w klasach IV-VIII (lub po ukończeniu przez dziecko 10 r. ż.) - badanie w kierunku „dysleksji”. Badanie może się odbyć bez skierowania i jest wykonywane tylko i wyłącznie za zgodą rodziców.
Diagnoza dysleksji rozwojowej jest prowadzona przez zespół specjalistów (psycholog, pedagog) i obejmuje:
- szczegółową ocenę poziomu czytania i pisania (badanie pedagogiczne),
- ocenę poziomu rozwoju umysłowego (badanie psychologiczne),
- ocenę funkcji uczestniczących w czynności czytania i pisania: językowych, percepcyjno-
motorycznych i ich integracji (badanie psychologiczne i pedagogiczne), - w razie zaburzeń emocjonalnych i psychosomatycznych spowodowanych długotrwałym stresem szkolnym wskazana konsultacja logopedy (badanie mowy), a także psychiatry dziecięcego,
- w celu wykluczenia neurologicznego podłoża zgłaszanych trudności niekiedy niezbędna jest także konsultacja i ewentualne badanie dziecka przez neurologa.
Niezbędne dokumenty potrzebne do zapisu na badanie diagnostyczne w naszej poradni:
- opinia wychowawcy o uczniu,
- wcześniejsze opinie wydane przez poradnie (jeżeli dziecko było diagnozowane),
- wyniki badań słuchu i wzroku dziecka,
- dokumentacja pracy terapeutycznej (jeśli dziecko uczęszczało ba terapię pedagogiczną, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, dydaktyczno-wyrównawcze lub inne o charakterze edukacyjno-terapeutycznym).
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu rozpoznaje się tylko przy prawidłowym rozwoju umysłowym (normie intelektualnej). Po badaniu rodzice otrzymują pisemną opinię, która powinna być przekazana szkole przez
rodziców. Opinia zawiera opis mocnych i słabych stron dziecka oraz wskazówki do pracy w szkole i w domu. Do poradni na badanie pedagogiczne należy zabrać ze sobą: sprawdziany ortograficzne, zeszyt do języka polskiego i matematyki, wskazana jest również opinia polonisty.
Badanie w kierunku diagnozy dysleksji trwa od 6 go 8 godzin – zależnie od wieku i tempa pracy dziecka. Pierwsze spotkanie przeznaczone jest na zebranie potrzebnych informacji od rodziców oraz rozpoczęcie badania dziecka. Kolejne spotkania – trwają po ok. 90-120 min.
Na ostatnim wydajemy opinię psychologiczno-pedagogiczną, omawiamy wyniki,
podpowiadamy jakie są możliwości treningów/terapii – jeśli jest taka potrzeba, odpowiadamy na wszystkie Państwa pytania.
Diagnoza w zakresie integracji sensorycznej (SI)
Diagnoza w zakresie integracji sensorycznej (SI)
- wywiad z rodzicami
- próby kliniczne – podczas których oceniana i sprawdzana jest: jakość napięcia mięśniowego, mechanizmy równoważne i obronne, praca oczu, koordynacja ruchowa, integracja odruchów tonicznych.
- testy pozwalające ocenić poziom rozwoju integracji sensorycznej w porównaniu do norm wiekowych (jak są obierane, modulowane, przetwarzane i wykorzystywane informacje z różnych systemów zmysłowych ). Ocenia się również m.in. umiejętność planowania ruchu, znajomość schematu ciała, motorykę małą i dużą, koordynację wzrokowo ruchową.
Diagnoza u dzieci młodszych opiera się na wywiadzie z rodzicem, wypełnieniu kwestionariuszy dostosowanych do wieku dziecka obserwacji dziecka w czasie zabawy, ocenie modyfikowanych prób z obserwacji klinicznej dostosowanych do wieku i poziomu rozwoju.
Diagnoza trudności w jedzeniu
W skład zespołu wchodzą lekarz, specjalista w dziedzinie pediatrii i gastroenterologii dziecięcej, logopeda/terapeuta integracji sensorycznej oraz w zależności od potrzeb inny specjalista. Punktem wyjścia w planowaniu pomocy dziecku i rodzinie jest właściwa i kompleksowa diagnoza, której celem jest określenie przyczyn problemu.
Warto się do nas zgłosić gdy:
- występują problemy z rozszerzeniem diety dziecka wynikające z braku akceptacji konsystencji pokarmów,
- występuje nadwrażliwość na zapachy, kolory spożywanych posiłków,
- karmienie zajmuje długi czas, wymaga odwracania uwagi (TV, telefon, tablet itp) celem
zwiększenia ilości spożytego pokarmu, - spożywanie posiłków jest odczuwane jako trudny i nieprzyjemny proces.
Diagnoza obejmuje wywiad i badanie lekarskie, badanie sensoryczno logopedyczne oraz omówienie wyników diagnozy. Wyniki diagnozy są opracowywane w formie pisemnej informacji, która zawiera zalecania do pracy terapeutycznej. Wyniki diagnozy są omawiane z rodzicem podczas odrębnego spotkania.
„Pakiet Malucha” – kompleksowa ocena rozwoju dziecka do 7 r. ż.
Kompleksowa ocena rozwoju dziecka obejmująca różne sfery jego funkcjonowania:
społeczno-emocjonalną, poznawczą, ruchową.
Diagnoza obejmuje konsultację:
- logopedyczną,
- psychologiczną,
- pedagogiczną
- fizjoterapeutyczną.
Czas realizacji pakietu obejmuje min. 4 spotkania (około 4 godz.).
Po zakończonej diagnozie zespół specjalistów opracowuje informację o wynikach wraz ze wskazaniem ewentualnych trudności czy nieprawidłowości w rozwoju dziecka oraz zalecaniami do dalszego postępowania. Na podstawie wyników diagnozy istnieje możliwość stwierdzenia czy dziecko kwalifikuje się do uzyskania bezpłatnego wsparcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Badanie psychologiczne poziomu funkcjonowania intelektualnego dziecka
Pomiar inteligencji pozwala uzyskać informację na temat poziomu rozwoju intelektualnego badanego w stosunku do norm wiekowych. Diagnoza inteligencji pozwala wstępnie ocenić przyczyny trudności z jakimi zmaga się badany. Może pomóc określić czy trudności wynikają z przyczyn rozwojowych, osobowościowych czy chorobowych.
Badanie intelektu prowadzone jest za pomocą wystandaryzowanych narzędzi. W naszej placówce posługujemy się Skalą Inteligencji Stanford-Binet 5.
Skala Inteligencji Stanford-Binet 5 jako jedno z nielicznych narzędzi diagnostycznych umożliwia diagnozę stopnia niepełnosprawności umysłowej oraz diagnozę osób o wybitnych możliwościach intelektualnych.