Terapie
Oferujemy szeroki wachlarz terapii oraz treningów, prowadzonych przez doświadczonych
specjalistów.
- Psychologiczna
- Pedagogiczna
- Logopedyczna
- Psychodietetyczna
- Fizjoterapia
- Integracja Sensoryczna
- Terapia ręki
- Trening Umiejętności Społecznych
- Trening Pewności Siebie
- Trening słuchowy Tomatisa
Pomoc pedagogiczna
Pomoc pedagoga w Poradni obejmuje:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych zgłaszanych dzieci w tym:
- diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka (diagnoza w ramach WWRD, badanie gotowości szkolnej, specyficznych trudności w uczeniu się)
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb
- prowadzenie terapii dzieci w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym:
- terapii pedagogicznej
- terapii ręki
- grupowej terapii pedagogicznej
- współpraca z rodzicami
- rozpoznawanie sytuacji wychowawczej (wywiady/rozmowy z rodzicami)
- zapoznanie z wynikami badań i udzielanie wskazówek do dalszej pracy
- zapoznanie z formami pracy podczas prowadzonych terapii
- wsparcie i pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
- prowadzenie porad, konsultacji, warsztatów
- wspieranie wychowawczej roli rodziny
- udostępnianie bazy danych o instytucjach, formach pomocy w zakresie wspierania rodziny
Pomoc psychologiczna
Pomoc psychologiczna obejmuje różne formy wsparcia, w tym:
- diagnozę rozwoju intelektualnego, społecznego i emocjonalnego,
- poradnictwo
- terapię psychologiczną (indywidualną i grupową).
Terapia psychologiczna ma na celu pomoc w rozpoznaniu, lepszym rozumieniu oraz rozwiązywaniu problemów z którymi klienci zgłaszają się do Poradni. Pomoc psychologa jest skierowana zarówno do dzieci, młodzieży jak i osób dorosłych.
PRACA TERPEUTYCZNA Z DZIECKIEM
Praca z dzieckiem zawsze jest poprzedzona wywiadem z rodzicem. Podczas konsultacji rodzic powinien przedstawić dokumentację dotyczącą stanu zdrowia dziecka (posiadane opinie z poradni psychologiczno-pedagogicznych, diagnozy, informacje na temat hospitalizacji, przebytych chorób) a także opinię wychowawcy z przedszkola/szkoły. Należy pamiętać, iż w przypadku dzieci psycholog pracuje również z rodzicami. Poza indywidualną pracą z dzieckiem psycholog prowadzi również psychoedukację rodziców wskazując przyczyny trudności, których doświadcza dziecko i sposoby radzenia sobie z nimi. W niektórych sytuacjach praca z dzieckiem jest także pracą nad zmianą relacji rodzinnych i wymaga zaangażowania innych członków rodziny.
TERAPIA PAR, MAŁŻEŃSKA, RODZIN
W Poradni Allegro działa profesjonalny zespół terapeutów rodziny. Rozpoczęcie terapii poprzedza konsultacja z terapeutą rodzinnym, która pozwala na wstępne określenie problemu, ustalenie zasad dotyczących dalszej współpracy oraz celowości podjęcia terapii. Terapia par, małżeńska, rodzin prowadzona jest przez dwóch terapeutów (kobieta i mężczyzna). Każda sesja (spotkanie) trwa około 80 min. i odbywa się średnio raz na dwa tygodnie.
Fizjoterapia
Fizjoterapia
W Poradni Allegro prowadzimy indywidualną rehabilitację ruchową dla dzieci w wieku 0-6, terapię metodą integracji sensorycznej oraz gimnastykę korekcyjną dla dzieci w wieku przedszkolnym. Każda terapia ma na celu osiągnięcie jak największej sprawności i samodzielności Małego Pacjenta. Zawiera w sobie prewencję zmian związanych z zaburzeniem, utrzymanie efektów i osiąganie nowych celów psychoruchowych. Łączy w sobie różnorodne metody terapeutyczne. Ważna jest współpraca z rodzicem i kontynuowanie terapii, dlatego dzieci dostają zalecenia do ćwiczeń w domu.
Nasza oferta fizjoterapeutyczna skierowana jest do:
- wcześniaków i niemowląt z zaburzeniami napięcia mięśniowego, opóźnieniem psychoruchowym, asymetrią ułożeniową,
- wcześniaków i niemowląt z grupy wysokiego ryzyka, obciążonym wywiadem okołoporodowym, z zagrożeniem rozwoju mózgowego porażenia dziecięcego,
- niemowląt i dzieci z wadami wrodzonymi (np. przepukliną oponowo-rdzeniową, rozszczepem kręgosłupa, wodogłowiem),
- niemowląt i dzieci z zespołami genetycznymi (np. Zespołem Downa, Zespołem Retta, Zespółem Pradera-Williego),
- dzieci z Mózgowym Porażeniem Dziecięcym,
- dzieci z zaburzeniami Integracji Sensorycznej,
- dzieci z wadami postawy (plecy okrągłe, plecy płaskie, skoliozy itd.), wadami stóp (stopa końska, stopa końsko – szpotawa),
- dzieci z zaburzeniami z grupy autyzmu,
- dzieci z chorobami zanikowymi mięśni,
- dzieci często lub przewlekle chorujących na choroby układu oddechowego (zapalenia płuc i oskrzeli, mukowiscydoza)
- każdego dziecka w którego rozwoju rodzice zauważą niepokojące objawy np. nieprawidłową postawę, nieprawidłowe siadanie lub stanie, zaburzony chód, szybka męczliwość, niezgrabność ruchową lub inne...
W placówce oferujemy:
- Metodę Integracji Sensorycznej
- Metodę Kinesiology Taping
- Korekcję wad postawy
- Masaż leczniczy
- Masaż Shantala
Terapia integracji sensorycznej
Integracja Sensoryczna (SI) to naturalny proces zachodzący w układzie nerwowym. Polega on prawidłowym odbieraniu, organizacji, interpretacji i przetwarzaniu informacji pochodzących z receptorów wszystkich zmysłów (węch; smak; wzrok; słuch; dotyk – czucie powierzchowne; czucie głębokie – propriocepcja czyli czucie własnego ciała oraz układ przedsionkowy odbierający ruch) oraz wykorzystaniu do wytworzenia prawidłowej reakcji w określonej sytuacji. Jeżeli procesy integracji sensorycznej przebiegają nieprawidłowo, mogą one zaburzać funkcjonowanie dziecka i jego prawidłowy rozwój psychoruchowy i emocjonalny.
Efektem nieprawidłowości, występujących w poszczególnych stadiach rozwoju dziecka mogą być zaburzenia przetwarzania sensorycznego takie jak:
- Opóźniony rozwój ruchowy
- Obniżony poziom aktywności, ociężałość
- Trudności z utrzymaniem równowagi
- Trudności z koordynacją wzrokowo-ruchową
- Trudności z percepcją słuchową
- Unikanie form dotyku, wszelkich zabiegów pielęgnacyjnych (np. obcinania paznokci, czesania włosów),
- Unikanie chodzenia boso, pewnych faktur i odzieży, metek przy ubraniach
- Unikanie „brudnych rąk”, zabaw plasteliną, farbami lub przeciwnie ciągła potrzeba przytulania, mocnej stymulacji, docisku, ocierania się o meble
- Brak tolerancji pokarmów o określonej konsystencji
- Opóźniony rozwój mowy
- Trudności z nauką: czytaniem, pisaniem, matematyką
Trening umiejętności społecznych, TUS dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Organizacja
Zajęcia odbywają się w niewielkich grupach wiekowych. Cykl warsztatów, prowadzonych przez dwóch trenerów obejmuje 5 spotkań po 2 godziny dydaktyczne (90 min). Warsztaty odbywają się w każdą sobotę.
Prowadzimy nabór do dwóch grup wiekowych:
9.00 – 10.30 – grupa 4-6 latków
11.00 – 11.30 – grupa 7 – 9 latków
Rekrutacja
Do udziału w zajęciach uczestnicy są kwalifikowani na podstawie pisemnego zgłoszenia złożonego przez rodzica/opiekuna prawnego w sekretariacie Poradni lub wysłanego droga elektroniczną na adres: sekretariat@allegro-poradnia.pl .
Kwestionariusz zgłoszeniowy do pobrania
Program
Trening umiejętności społecznych - to zajęcia grupowe, skierowane do dzieci przejawiających trudności m.in. w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami i osobami dorosłymi, w przestrzeganiu zasad i norm społecznych, w adaptacji do nowych sytuacji.
Celem zajęć jest:
- uczenie się rozpoznawania emocji u siebie i innych
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych
- praca nad przestrzeganiem zasad i norm społecznych
- poznanie zasad pracy w grupie
- metody radzenia sobie z emocjami
- ćwiczenie umiejętności słuchania i zadawania pytań
- ćwiczenie umiejętności komunikacyjnych (m.in. nawiązywanie i podtrzymywanie rozmowy)
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie z porażkami i niepowodzeniami.
Trening pewności siebie
Zajęcia dla uczniów w wieku 7 – 15 lat i ich rodziców.
Warsztaty dla dzieci i młodzieży (9 godz.): uczą pewności siebie w kontaktach z rówieśnikami; pomagają bronić się przed agresją ze strony kolegów, dają poczucie siły i wiarę we własne możliwości.
Warsztaty dla rodziców (6 godz.): uczą sposobów pomocy dziecku w sytuacji bycia prześladowanym, radzą, jak interweniować w sprawie przemocy w szkole, dają możliwość wymiany doświadczeń z innymi rodzicami.
Trening Pewności Siebie jest realizowany na podstawie autorskiego programu Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju i Integracji Środowisk Szkolnych „Bliżej Dziecka”.
Zajęcia prowadzi dwóch certyfikowanych trenerów.
Zapisy:
Zgłoszenie przyjmujemy telefonicznie. Podstawą zakwalifikowania na zajęcia jest złożenie w sekretariacie poradni formularza zgłoszeniowego. Opłatę za warsztaty należy uiścić 7 dni przed rozpoczęciem zajęć na rachunek bankowy lub w sekretariacie poradni. Brak wpłaty jest równoznaczny z rezygnacja z zajęć.
Wpłaty należy dokonać na rachunek:
Fundacja Polska Edukacja im. KEN, Zwycięstwa 23
15-703 Białystok
85 1750 0012 0000 0000 2642 1179, Tytuł: Trening Pewności siebie, imię i nazwisko uczestnika.
Pomoc psychodietetyczna
Psychodietetyk zajmuje się diagnozą problemów żywieniowych oraz zapewnia wsparcie w ich niwelowaniu. Pomaga zrozumieć jak czynniki psychologiczne wpływają na odżywianie dziecka i/lub całej rodziny. Wspiera w budowaniu prawidłowego stosunku dziecka do jedzenia, a jednocześnie pomaga naprawić własne nawyki, mentalne i dietetyczne. Uczy rozpoznawać prawdziwą rolę i miejsce jedzenia w życiu dostosowując przekaz do potrzeb żywieniowych i życiowych klienta.
Kiedy warto się zgłosić do psychodietetyka?
- rozszerzanie diety u niemowlęcia
- wybiórczość pokarmowa,
- niejedzenie
- nadwaga,
- otyłość,
- inne problemy związane z żywieniem, dietą, nawykami żywieniowymi, itp.
W ramach współpracy z psychodietetykiem oferujemy:
Indywidualne konsultacje– mające na celu wstępne rozpoznanie problemu. Na pierwsze spotkanie rodzic może przyjść sam lub z dzieckiem. Wskazane jest dostarczenie wyników badań lekarskich/ specjalistycznych diagnoz/zaleceń innych specjalistów/nagrań dotyczące trudności dziecka.
Indywidualny trening żywieniowy - cykl spotkań wspomagający klienta w procesie zmiany problemów związanych z jedzeniem. Szczególnie polecany dzieciom i młodzieży. Zajęcia obejmują problematykę żywienia od wieku niemowlęcego do wieku szkolnego (do 16 roku życia).
Trening obejmuje:
- spotkanie z rodzicem
- spotkanie z dzieckiem
- wizyty kontrolne (liczba wizyt i ich częstotliwość zależy od indywidualnych potrzeb klienta)
Trening słuchowy Tomatisa
Uwaga słuchowa to przetwarzanie słuchowe, umożliwiające świadomy odbiór informacji dźwiękowych, a zatem skuteczną komunikację ze światem. Dzięki niej możliwa jest selekcja informacji, bodźców płynących ze świata zewnętrznego.
Bazą metody treningu uwagi słuchowej są 3 prawa Tomatisa:
1. Głos zawiera tylko te częstotliwości, które jest w stanie odebrać narząd słuchu;
2. Modyfikacja sposobu słuchania powoduje zmiany w głosie człowieka;
3. Optymalna stymulacja słuchowa poprawia zdolność słuchania i odtwarzania dźwięku.
Kiedy warto zastosować metodę Tomatisa?
Problemy szkolne (trudności z czytaniem i pisaniem, ubogie słownictwo, nieumiejętność formułowania wypowiedzi, mylenie podobnie brzmiących słów, trudności z zapamiętywaniem, niewyraźne pismo, duża ilość błędów ortograficznych).
Zaburzenia koncentracji i uwagi (błędna interpretacja pytań, konieczność powtarzania poleceń, zapominanie)
Zaburzenia emocjonalne (nadpobudliwość, impulsywność, agresja, nadmierna nieśmiałość, drażliwość, płaczliwość, trudności z zasypianiem, moczenie nocne).
Zaburzenia ruchowe i czuciowe (nadwrażliwość dotykowa, niezgrabność ruchowa, lęki, mylenie stron, brzydkie pismo, niechęć do prac manualnych, problemy z jazdą na rowerze, pływaniem, graniem w piłkę, tańcem, rytmicznością)
ADHD, ADD (deficyt uwagi)
Autyzm
Zespół Aspergera
Porażenie mózgowe
Zespół Downa
Dysleksja ( w tym dysgrafia, czyli niemożność wypracowania starannego i czytelnego charakteru pisma oraz dyskalkulia, czyli trudności w wykonywaniu nawet prostych zadań matematycznych)
Centralne zaburzenia słuchu (schorzenie powoduje, że osoby, u których czułość słuchu jest prawidłowa sprawiają wrażenie niedosłyszących, mają trudności z rozumieniem mowy w hałasie, szumie)
Trudności w nauce języków obcych
Zaburzenia głosu spowodowane nieprawidłową emisją głosu ( tzw. dysfonia)
Wypalenie zawodowe i nadmierny stres (napięcia emocjonalne, przemęczenie, zaburzenia nastroju, brak energii)
Metoda Tomatisa® działa dzięki przenośnemu urządzeniu o nazwie TalksUp®. Zostało ono zaprojektowane specjalnie do przetwarzania muzyki i głosu z zastosowaniem specyficznych parametrów. Urządzenie dysponuje licznymi funkcjami, w tym bramkowaniem elektronicznym, tzw. „Electronic Gating®”. Bramkowanie to wyjątkowy i nieinwazyjny proces, który pozwala wywołać efekt kontrastu dźwiękowego, dzięki nagłemu przejściu od niskich do wysokich częstotliwości. Wielokrotne naprzemienne przechodzenie od niskich do wysokich częstotliwości i z powrotem wymaga od ucha dużego wysiłku w celu dostosowania się do zmian, co stymuluje mózg. Jako materiał dźwiękowy wykorzystywane są utwory W. A. Mozarta, walce oraz chorały gregoriańskie.
Czas realizacji programu (1 sesji) wynosi 14 dni (z weekendową przerwą).
Jedno spotkanie trwa około 1,5 godziny. Pomiędzy sesjami musi być zachowana odpowiednia przerwa.
- zaświadczenie o prawidłowym zapisie EEG mózgu (do terapii są kwalifikowane osoby z prawidłowym EEG. W przypadku odchyleń od normy potrzebne jest oświadczenie neurologa, że nie widzi przeciwskazań do prowadzenia terapii).
Harmonogram terapii jest przedstawiany po konsultacji kwalifikującej do udziału w programie. Rozpoczęcie treningu jest uwarunkowane zaakceptowaniem przez klienta całego harmonogramu spotkań.